De schilderijen en grafiek van de Leidse Lucas (ca 1494- 1533) getuigen van een gretige belangstelling voor het verbodene. Voor de huidige kijker vertegenwoordigt dat exuberante oeuvre een wonderkabinet van oude sprookjes, gekleed in een uitbundige zestiende-eeuwse garderobe.
Mariëtte Haveman De deugd van de verscheidenheid, pp. 2-5
Paul van den Akker Noordelijke hoeden en Italiaanse naakten. Lucas van Leyden tussen noord en zuid, pp. 6-17
Het Laatste Oordeel, pp. 18-19
Ilja Veldman Uit het leven gegraveerd. Over zachte huid en ruwe vacht, pp. 20-23
Andrea Müller-Schirmer Een breed en beweeglijk silhouet, pp. 24-27
Christiaan Vogelaar: Reconstructie van het drieluik met Christus geneest de blinde van Jericho, pp. 28-29
Ann-Sophie Lehmann De gevleugelde achter- kant. Een kleine iconografie van de rugfiguur, pp. 30-37
Dans om het gouden kalf, pp. 38-39
Paul van den Akker Heldhaftige en zwierige kurassen, pp. 40-41
Bob van den Boogert Rembrandt als tweede Lucas. Kroniek van een onalledaagse bewon- dering, pp. 42-47
De Keus van Kunstschrift over o.a. David Claerbout in Brussel, Thérèse Schwartze in Amsterdam en Heino, Moholy-Nagy in het Gemeentemuseum en Animaliers in Beelden aan Zee.