Vrolijkheid, tederheid en tragiek verbinden zich in de kunst van beeldhouwer Donatello (1386-1466). Overal in de stad is zijn aanwezigheid voelbaar. Dit Kunstschrift gaat over de meest veelzijdige kunstenaar van zijn plaats en tijd: Florence, de vroege renaissance.
Mariëtte Haveman De meest wendbare kunstenaar, pp. 2-7
Jeroen Stumpel Ongepolijst in alles, behalve zijn kunst, pp. 8-9
Arjan de Koomen Nobele Joris en naakte David, pp. 10-11
Arjan de Koomen Meester van de materie, pp. 12-21
Jeroen Stumpel Muziek voor het oog, pp. 22-31
Machtelt Brüggen Israëls In staat van wording. De late bronsreliëfs in de San Lorenzo, pp. 32-35
Gert Jan van der Sman Donatello en de schilders, pp. 36-43
Mariëtte Haveman De muziek van de renaissance, pp. 44-45
UITGELICHT • Kleur als taal Sara Tas over Etel Adnan in het Van Gogh Museum • Het paradijs als paradox Wilma Sütö over Wanderlust-Watamula in Dordrecht