De hand ligt op het hart van de kunst, en neemt in het taalgebruik vaak de plaats in van de kunstenaar: de meesterhand. Niet alleen als pars pro toto komen we de hand in de kunst tegen, ook als kunstwerk of als synoniem voor stijl in het Italiaanse woord "maniera".
Ann-Sophie Lehmann De hand als hoofdzaak, pp. 2-8
Evert van Uitert Manuele choreografie, pp. 9-15
Ann-Sophie Lehmann Natte vinger werk, pp. 16-19
Eddy de Jongh "Hangt dan der mannen eer nu aan der vrouwen aars." Scabreuze handen op kunstwerken uit de zeventiende eeuw, pp. 20-29
Ella Hendriks & Louis van Tilborgh Vingers van Van Gogh, pp. 30-31
Annemiek Overbeek De handschoen, pp. 32-35
Frits Scholten Eerste hand van de meester, pp. 36-42
Jeroen Stumpel De hand van Caravaggio, pp. 43-46
Openbaar Kunstbezit Hildelies Balk over museumgidsen, Anna Tummers over Vermeer na New York in Londen, Evert van Uitert over het jaar 2030, Cultuur tussen competentie en competitie.
En Carel Blotkamp: Het Begin 4 - Marcel Broodthaers.